Het nieuwe Audi Centrum is ontworpen door Jacobs Architekten uit Eindhoven. Een imposant gebouw dat met haar hoogte van 14 meter perfect past binnen de wens van de Gemeente Amsterdam om de gebouwen aan de A2 hoger te maken en te laten aflopen naar het achterland toe. Dit is een van de belangrijkste onderwerpen van de door de gemeente opgestelde Visie Amstel III gebied 2040.

De buitenzijde doet denken aan een luchthaven terminal, vandaar dat dit concept van Audi de naam “Terminal” heeft gekregen. De binnenwanden refereren aan een kombaan waartussen de auto’s worden geplaatst waarmee aan de racehistorie van Audi wordt gerefereerd.

Deze nieuwe Terminal heeft een vloeroppervlak van circa 6.000 m². De showroom wordt verdeeld over drie bouwlagen en biedt plaats aan zestig auto’s, terwijl in de nieuwe werkplaats tegelijkertijd aan dertig auto’s kan worden gewerkt. Vanuit deze nieuwe locatie zullen per jaar circa 1900 nieuwe en gebruikte auto’s worden verkocht. Met deze omvang zal de Amsterdamse Terminal één van de grootste van Europa worden.

De nieuwe Audi Terminal is een “groen gebouw” met A-label. Er wordt gebruik gemaakt van schone (en onuitputtelijke) energie. Er is een aardwarmtesysteem aangelegd dat ‘s-winters zorgt voor verwarming en ‘s-zomers het pand op een voordelige en gezonde manier zal koelen. Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van zonne-energie, opgewekt door de zonnepanelen op het dak.

Parkeergelegenheid is gerealiseerd op het dak omsloten door een hoge doorlopende gevel zodat deze rondom aan het zicht wordt onttrokken.

Betrokken partijen:
Architect: Jacobs Architekten Eindhoven B.V.
Constructeur: Van Rossum Raadgevende Ingenieurs B.V.
Bouwkundige aannemer: H&R Bouw B.V.
W-installateur: Terberg Totaal Installaties B.V.
E-installateur: De Blaauw Installaties B.V.